dinsdag 3 december 2013

Eva Pama staat op tegen pesten

Eva Pama is bijna afgestudeerd als psycholoog en spreekt samen met een aantal grote topsprekers op de Conferentie over Pesten (20 en 21 februari). Hier vertelt ze waarom zij opstaat tegen pesten:


Pesten, het is een onderwerp dat steeds vaker op mijn pad komt de laatste tijd. Niet alleen op mijn pad, maar op dat van iedereen. We worden geconfronteerd met berichten over jongeren die zelfmoord hebben gepleegd omdat ze het niet langer aan konden om gepest te worden. We lezen berichten over grote hoeveelheden werknemers die gepest worden op het werk. Mijn gedachten als ik die dingen lees? Wat naar, onbegrijpelijk, erg en ook de grote vraag waarom het zoveel gebeurt..
Tegelijkertijd moet ik ook eerlijk zijn dat ik er vervolgens niet veel mee doe. Of deed. Terugkijkend op vroeger, op mijn schooltijd, heb ik niet de ervaring dat ik gepest werd. Ook heb ik niet de ervaring dat ik pestte. Ondertussen heb ik me meer verdiept in ‘het pesten’ en denk ik dat ik net zo goed pestte. Voornamelijk door te faciliteren. Want al schold ik zelf niet en haalde ik geen rotstreken uit, ik hield het ook niet tegen. Ik kwam ook niet op voor degene die gepest werd. Ik ging er niet tussen staan. Ik faciliteerde, samen met bijna de rest van de klas.
Dat is dan mijn blik, mijn herinnering en mijn ervaring. Maar ervoeren degene die gepest werden dat net zo? Misschien pestte ik in hun beleving wel net zo hard mee? Misschien deed het meelachen om de grappen van degene die pestte wel meer pijn dan de vervelende grap zelf. En misschien hadden degenen die gepest werden juist wel het idee dat ik niet meedeed met het pesten.. ik weet het niet. 
Het gaat om de beleving. Als het om pesten gaat is er volgens mij geen waarheid. Kun je een discussie hebben over of iemand wel of niet pest? Het gaat toch meer om of iemand het gevoel heeft dat hij of zij gepest wordt? Waarom zou dat gevoel pas gerechtvaardigd zijn als het pestgedrag toegegeven wordt?
En omdat het om de beleving gaat, komen de hooggevoelige mensen onder ons (één op de vijf) nu ook eindelijk ter sprake. Hooggevoelige mensen hebben namelijk vaak en al snel het gevoel dat ze gepest worden. Waarom? Omdat alles veel harder binnenkomt. Dat schelden geen pijn doet, is voor hooggevoelige mensen een nog grotere fabel dan voor mensen die minder gevoelig zijn. Als iemand boos op je is, vervelend of gemeen doet, komt dat veel harder binnen bij hooggevoelige mensen.
Ik kan me dat zelf ook nog herinneren van de basisschool. Ik werd niet gepest, dat wist ik wel. Maar op een bepaalde leeftijd laten jongens weten dat ze je leuk vinden door een beetje te klieren. Het bekende ‘meisjes plagen, kusjes vragen’ kennen we allemaal. Ik kan me herinneren dat ik dat wist, ik begreep dat het zo werkte, en tóch vond ik het heel vervelend. Wat voor reden ze er ook voor hadden, het geklier was vervelend en kwam voor mijn gevoel dicht bij pesten..
De grote vraag is nu: wat kunnen we doen tegen pesten?
Want als we eerlijk zijn, kunnen we er niet meer omheen. We kunnen het er niet meer bij laten zitten om het waar te nemen, te aanschouwen en vervolgens door te gaan met onze eigen dingen. We zijn druk genoeg, we hebben geen tijd of geen geld, het valt misschien wel mee.. dit zijn allemaal argumenten die niet meer voldoen. De vraag dus: wat ga jij eraan doen?
Ik sta op tegen pesten. Hoe? Door mijn ogen er niet meer voor te sluiten. Ik wil begrijpen waarom het gebeurt, wat het betekent voor de pester, de gepeste maar ook voor de rest van het systeem. Ik wil snappen wat het doet met mensen, wat het betekent als je ‘anders’ bent. Want anders zijn we allemaal.. Ik sta op tegen pesten door mee te helpen in de organisatie van de Conferentie over Pesten op het werk, 20 en 21 februari 2014. Sterker nog, ik sta tijdens deze conferentie op het podium, om te vertellen wat de consequenties zijn van ‘anders’ zijn. Kom je ook? Meer info: www.conferentieoverpesten.nlIk zie jou graag daar!
Eva Pama
Eva Pama schreef deze blog ook voor www.gezinspiratie.nl 

1 opmerking:

  1. Als professional en als mens onderschrijf ik bovenstaande blog van Eva. Het verbaast me keer op keer dat we het altijd hebben over de ander, terwijl er in onszelf ook een pester huist, hetzij direct hetzij indirect door 'loyaal' gedrag te vertonen aan de pester door simpelweg niets te doen. Voor mensen die gepest worden is het (soms) net zo erg om 'zielig' gevonden te worden. Opstaan tegen pesten betekent je mond open doen en respectvol zeggen hoe gedrag van een ander op je overkomt. Het valt mij op dat 'pesters' meestal een andere beleving hebben over het effect van hun eigen gedrag. Ze moeten 'gewoon' vaak horen hoe ze overkomen. En ja, er zijn altijd meerdere waarheden in één verhaal... Anje Bareman

    BeantwoordenVerwijderen